Każda brama, zarówno skrzydłowa jak i przesuwana, w celu jej automatyzacji wymaga zastosowania dobrze dobranego siłownika. Wybiera się go biorąc pod uwagę typ bramy, ale również jej wielkość, ciężar, a także intensywność pracy. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, jaki wybrać napęd do automatyki bramowej – http://www.bramykolobrzeg.pl/oferta/automatyka.

Automatyka bramowa – jak ją dobrze wykonać?

Dla bramy przesuwanej siłownik może być prosty konstrukcyjnie, tak jak na przykład motoreduktor: składający się z elektrycznego silnika (z jednostopniową przekładnią ślimakową) oraz z elektronicznego modułu sterującego. W takiej konstrukcji koło zębate, które osadzone jest na obracającym się wale wyjściowym siłownika, zazębia się z listwą zębatą (znajdującą się wzdłuż dolnej krawędzi bramy), co przesuwa samą bramę. Taka instalacja jest tania, prosta w montażu, ale też niezawodna. Warto zauważyć, że wybierając napęd do bramy, najważniejszy jest zawsze ciężar samej bramy oraz długość światła wjazdu. Przykładowo, kiedy napęd ma zastosowanie do długości maksymalnie 5 metrów, oznacza to, że cała brama może mieć większą długość, ale zainstalowana automatyka bramowa przesunie ją na maksymalnie 5 metrów. Oprócz ciężaru i długości bramy, uwagę trzeba zwrócić także na opory toczenia (które znajdują się w dokumentacji zakupionej bramy). Aby zweryfikować to, czy posiadana brama będzie mogła zostać zautomatyzowania przez konkretny napęd, trzeba sprawdzić trzy ważne rzeczy:
1. Konstrukcję bramy – czy jest ona prosta i wystarczająco solidna w miejscu montażu listwy zębatej.
2. Płynność pracy bramy – czy w którymś momencie nie ma zwiększonych oporów toczenia, co mogłyby później spowodować niepożądane zachowania automatu.
3. Punkty skrajne zamknięcia i otwarcia – czy z pozycji bramę można (bez większych oporów) przesunąć ręcznie. Jest to ważne, gdyż pokazuje, czy do ruszenia bramy potrzeba dużej ilości siły.

Jak wybrać napęd?

Automatyka bramy i jej napęd musi poddać się jednej ważnej zasadzie – nie można zapomnieć o pozostawieniu zapasu tak zwanej „mocy”. To znaczy ciężar bramy powinien być mniejszy od maksymalnego, uwzględnionego w opisie napędu. Kiedy wybiera się napęd, ten zapas „mocy” jest ważny pod kilkoma względami:
– Jest niezbędny w polskim klimacie umiarkowanym, gdzie warunki atmosferyczne potrafią być skrajne: temperatura może wahać się od -20 do +40 stopni Celsjusza.
– Wybiera się go zwracając uwagę na materiał z jakiego wykonana jest brama: taka z drewnianym wypełnieniem podatna jest na zmianę swojego ciężaru (pod wpływem wilgoci), a brama stalowa charakteryzuje się zazwyczaj dużym ciężarem.
– Uwzględnić trzeba także konstrukcję bramy: samonośna/podwieszana czy jeżdżąca po szynie. Ta pierwsza ma mniejsze opory, dlatego tutaj zapas mocy wyniesie nie mniej niż 30%. Natomiast bramy jeżdżące po szynie wymagają 50% zapasu „mocy”, gdyż występują w nich większe opory ruchy (spowodowane zalegającymi w szynie: piachem, błotem albo śniegiem).

Należy pamiętać o tym, że napęd i zapas jego „mocy” dobiera się zawsze indywidualnie do konkretnej bramy, biorąc pod uwagę płynność jej pracy. Po sprawdzeniu wszystkich wymienionych powyżej parametrów, kolejnym krokiem jest ustalenie miejsca montażu siłownika. Zazwyczaj instaluje się go na podwyższeniu (betonowym lub stalowym), co zapobiega zalaniu napędu. Jeszcze na etapie planowania należy pomyśleć o umiejscowieniu wszystkich urządzeń dodatkowych (i ich okablowania). Będą to przede wszystkim: kabel zasilania siłownika, który układa się w gruncie, oraz kabel dwużyłowy – przeznaczony dla urządzeń dodatkowych, czyli lampy, fotokomórki i klawiatury. Jeśli zaś chodzi o samo miejsce zainstalowania napędu, to w bramach przesuwnych powinien znaleźć się on jak najbliżej słupka, a w bramach samonośnych (podwieszanych), cała automatyka bramowa powinna być zamontowana w ten sposób, że koło zębate siłownika współpracujące współpracuje z musi znaleźć się dokładnie w środku – to znaczy pomiędzy wózkami bramy. Taka instalacja zapewni najlepszą współpracę koła zębatego siłownika z listwą zębatą, która zamocowana jest do bramy (trzeba pamiętać, że listwy nie można montować do prowadnicy).

Automatyka bramowa – jak wybrać odpowiedni napęd?

Post navigation


Dodaj komentarz